torsdag 7 januari 2021

Kursbokrecension: " Du har huvudrollen i ditt liv"/ Författare: Katrin Byreus/ En bok som behandlar den typ av skådespeleri som kallas för: Forumspel/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har läst nästan hela kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv", av den svenska författaren: Katrin Byreus.

Katrin Byreus om jag förstått det hela rätt är själv, eller var då boken: " Du har huvudrollen i ditt liv", verksam som dramapedagog. 

För att citera kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv" så är ett forumspel följande:

" Att varje deltagare ska berätta kort om ämnet".  /( Siinummer: 166 i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv av:: Katrin Byreus.)

" Ett forumspel bör ha":

" En tydlig konflikt som angår publiken, med någon som kämpar mot något men misslyckas". ( Sidnummer 166 i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv", av: Karin Byreus.)

" En speltid på fem- tio minuter", ( Se sid 166 i: " Du har huvudrollen i ditt liv".)

" Ett eländigt slut". ( Se: Sinummer: 166 i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv":)

" Var och en väljer vilken roll de ska spela och vad de vill gestalta". ( Se kursboken: sidnnummer: 166, " Du har huvudrollen i ditt liv")

" Om spelet bygger på en deltagares personliga erfarenheter, bör denne spela sin motpart, inte sig själv, om han inte har mycket starka skäl därtill.". ( Sidnummer: 166 i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv".)

" Pröva några idèer i praktiken"! " Bygg skulpturer"! ( Se sidnummer: 166 i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv".)

" Använd gärna konstnärliga grepp". (  Se sidnummer: 166 i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv".)

" Bygg in handlingar i spelet". " Undvik gärna stillasittande". ( Se sidnummer: 166, i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv".=
" Ett forumspel bör alltid repeteras minst en gång". ( Se sidnummer: 166, i kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv". 

Ett forumspel har även alltid en joker. En såkallad " joker" är den skådespelaren kring vars olyckliga missöden hela forumspelet kretsar kring. Han/ hon/ hen/ är alltid utbytbar. 

Forumspel är ett utmärkt sätt om man till exempel arbetar på en arbetsplats, det behöver inte nödvändigtvis handla om en skola med rollerna lärare- elever, utan det kan säkert gå bra på vilken typ av arbetsplats som helst där det råder ett dåligt arbetsklimat. 

Ett forumspel kan innehålla en mängd olika teman. För att nämna några exempel:
" Olycklig kärlek, bästa kompisen sviker, föräldrar som dricker, en man&/ hustru/ partner som är otrogen/ alla möjliga typer av konflikter på en arbetsplats. Som till exempel att någon kommer ny på en arbetsplats och blir totalt överkörd av sina kolleger. 

Mannen som uppfann begreppet: " Forumspel", var den Brasilianske konstnären: Agosto Baol. Agosot Baol gick sin teaterutbildning i USA. Han kom på kant med den Brasilianska regimen på grund av att han då på-70- talet uttryckte sitt missnöje med den då rådande politiska regimen genom sin konst. 

( Se Wikipedia.) 

Jag tycker att spela forumspel är oerhört roligt. Jag deltar just nu i en kurs med Stockholms universitet via det digitala mediet zoom. Jag tror inte att jag kommer att få så många högskolepoäng även om jag tänker ta  tentamen. Men jag har lärt mig mycket om hur ett forumspel går till. Det kunde jag även lite sedan tidigare då jag för flertalet år sedan deltog i en  sommarkurs med Fridhems folkhögskola i Svalöv i Skåne där vi spelade mycket forumspel.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa kursboken: " Du har huvudrollen i ditt liv"! 

Detta på grund av att jag tror att den kan vara till stor nytta och hjälp på vilken arbetsplats som helst. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar