onsdag 6 januari 2021

Engelsk tv- serie recension: " His Dark Materials"/ Bearbetad från romantrilogin om:: " Guldkompassen", författare: Den engelske författaren: Philip Pullman/ Recension skriven av: Marika Frykholm

jag har nu sett avsnitt 1 av den första säsongen av: " His Dark Materials", bearbetad av den engelska författaren: Philip Pullmans serie om. " Guldkompassen".

Delarna  i den engelska romantrilogin  om Lyra och hennes bästa kompis Roger finns nämnda här, den första:
" Guldkompassen", och även den sista delen i romantrilogin om den modiga flickan Lyra som mera än något annat önskar att göra som sin farbror Astriel och resa till Norden och se Isbjörnar: Denna sista del heter: den andra delen. " The Subtle Knife", och så den sista  delen i romantrilogin: " Bärnstenskikaren"., av den engelska författaren: Philip Pullman.

I det första avsnittet i den första säsongen får man lära känna den unga flickan Lyra som bor på ett av de många collegen i universitetsstaden Oxford. Där bor även hennes bästa kompis, kökspojken Roger. Både Lyra och Roger har det gemensamt att de är föräldralösa från födseln. Medan Lyra blir uppfostrad av collegets akademiker jobbar Roger som kökspojke.

Men Lyra har en bestående dröm: Att få göra som sin farbror Astriel och följa med denne på hans forskningsresa till Norden och se isbjörnar. Lyras egna föräldrar dog i ett luftskeppp i en olyckshändelse för många år sedan. Så då Lyra blir upptäckt och lär känna den fina damen, Mrs. Coulter så går hennes högsta önskan i uppfyllelse. Mrs. Coulter lovar att ta med Lyra som hennes assistent. Först på en resa till London, och sedan ska hon, har Mrs. Coulter lovat, ta Lyra med sig till Norden.

Men Lyras bästa kompis Roger har försvunnit. Lyra tror att han har blivit kidnappad. Av en samling väsen som kalas: Slukarna. De är kända för att kidnappa barn. Och för att föra dom just till London.

Jag tycker att det första avsnittet i den första säsongen av: " His Dark Materials" av den engelske författaren: Philip Pullman lovar mycket spännande äventyr, farliga resor, och märkliga upptäcktsfärder till det för Lyra okända, och outforskade Norden där Lyras farbror Astriel säger att han har fått klara vetenskapliga belägg för att det troligtvis kan finnas flera världar än den här.

Jag gillar verkligen miljöbeskrivningarna av universitetsstaden Oxford och dess omgivningar. Samt att jag även tyckte väldigt mycket om denna bladning av saga och verklighet.

Av verkliga människor och sagofigurer. Så som de goda Damions som följer människorna livet ut och som kan anta nästan vilka skepnader de vill.

Jag gillar också utformningen av den akademiska världen. väldigt mycket.