fredag 8 januari 2021

Filmrecension: " Cat- Walk"/ Från Glada Hudik till New York/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag har nu sett filmen: " Cat- Walk"/ Från Glada Hudik till New York. En film skapad med hjälp av ledaren för Glada Hudik- teaterns i Hudiksvalls grundare: Pär Johanson.

Jag tror att ganska många har hört talas om teatergruppen: Glada Hudik. Det är de människorna som trots, eller tack vare, sina olika funktionsvariationer skapade teatergruppen: Glada Hudik för ett antal år sedan som från början var en daglig verksamhet, tillsammans med grundaren av gruppen Glada Hudik: Pär Johanson. Tillsammans satte de upp musikalen: " Elvis", som de sedan uppförde på en teater på Broadway i New York. Samt även på Cirkus i Stockholm. Jag såg den. Den var verkligen jättebra!

Filmen: " Cat- Walk"/ Från Glada Hudik- till New York"; började som en idè av en tjej som heter: Emma Örtlunud.  Emma Örtlund bor i Gisslaved i Småland. Emma Örtlunds högsta önskedröm är att bli fotmodell. För hon har en kompis som är fotograf som tycker att hon med sitt utseende och utstrålning har det som krävs för att bli fotomodell. Men Emma Örtlund har också en funktionsvariation. Hon har Donws syndrom. Och hennes önskan är att visa alla andra att även människor som har funktionsvariationer är lika bra som alla andra.

Grundaren av teatergruppen Glada Hudik, Pär Johannson nappar på idèn. Tillsammasn med Emma Örtlund och fyra stycken vänner till Emma Örtlund drar dom igång en gruupp. Målet Pär Johanson har är att dom ska avsluta detta samarbete med att gå på en Cat- Walk. I New York. Under modeveckan.  I september 2019.

Jag som skriver detta har själv en funktionsvariation. En kromsomskada. Jag går som deltagare på den arbetsinriktade dagliga verksamheten Misa. " Mitt" Misa ligger i Blackeberg, väster om Stockholm. Nu är inte min högsta önskedröm att bli fotomodell. Jag har varken  utseendet som ska till. Eller ambitionen. Men jag älskar att spela amatörteater. På fritiden.

Och jag hyser en stor beundran för denna modiga, tjej som med sin framåtanda och driv tog modet till sig och tog kontakt med Glada Hudiks grundare Pär Johanson och lyckades förverkliga sin dröm som Emma Örtlund hade att få bli fotomodell i New York under modeveckan 2019.

Personligen anser jag att denna film: " Cat- Wallk"/ Från Glada Hudik- till New York", kan vara en stor in inspirationskälla till alla människor som har en dröm av något slag.

Jag vill varmt rekommendera alla att se filmen: " Cat-Walk/ Från Glada Hudik- till New York"!