måndag 4 januari 2021

Filmrecension: " Greta"/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag ser nu filmen: " Greta", om den numera världsberömda miljöaktivisten: Greta Tunberg som jag förutsätter att de flesta har hört talas om.

För 3 år sedan då Greta Tunberg endast var 15 år gammal började hon klimatstrejka varje fredag för att rädda klimathotet som världen står inför. Hon fick tusentals barn och ungdomar med sig från hela världen. Detta klimatstrejkande kom att kallas: " Fridays for future".

Greta Tunberg kom att bli ett aktat och världskänt namn att räkna med. 

Men en del kritik har även riktats mot henne. Den absolut dummaste kritiken måste jag här lyfta fram: "
Hur kan man som föräldrar till ett mentalsjukt, ( Greta Tunberg har Aspberger syndrom) exploatera henne"?

Jag som skriver detta har själv en funktionsvariation.Mitt funktionshinder hör till gruppen ovanliga funktionshinder och är en kromosomskada. Personligen har jag endast fått fördelar sedan jag för 16 år sedan fick min diagnos som till exempel mitt lss- beslut= lagen för särskilt stöd och service vid vissa funktionsvariationer som det ska heta nu förtiden,

Jag tycker att det var absolut onödigt att lyfta fram Greta Tunbergs funktionsvariation för det är inte hennes diagnos som gör henne till den ledande personlighet hon är. 

Det viktiga är ju inte Greta Tunbergs diagnos utan hennes budskap: Att rädda världen från det allt större överhängande klimathotet. Och att hon som en ensam, oerhört självständig 15 åring som hon var då hon började med sin klimatstrejk: " Fridays for future", är så otroligt fantastiskt hur denna 15 åring kunde få tusentals följare över hela världen. 

Sedan känner jag att jag bara måste få göra ett komplement till ovanstående kommentar. Istället för att gå på om att Greta Tunberg har en diagnos som Aspberger så kan man väl istället inte annat än att beundra denna modiga unga flicka som för tre år  sedan fast hon har diagnos vågade ta upp kampen mot mot klimathotet för alldeles egen maskin. 

Och precis som dessa vuxna säger att det skulle vara en nackdel att Greta har en diagnos så säger jag att: " tvärtom, det är ju till Gretas fördel". Greta Tunberg har ju faktiskt sin diagnos till trots visat prov på att det går att åstadkomma en alldeles otroligt insats och fått många tusentals människor med sig samtidigt.

Dessutom vågar jag mig på att påstå att precis som denne person som hackade ned på att Greta Tunberg bara var 15 år den gången för tre år sedan och har diagnos borde istället läsa den engelska romanen: " The Curíous incident of the dog in the Night- Time", eller. " Sällsamma händelser om natten/", som är den svenska övesättningen. / Skriven av den engelske författare: Mark Haddon,

Denna roman handlar om en pojke som har Aspberger. Och man får som läsare en mycket stor förståelse om hur det kan vara att som barn leva med diagnosen Aspberger. 

Det är hennes personliga civilkurage och att hon som endast 15 åring skolflicka satte igång med ledande protester mot världens politiker.Nu har jag sett hela filmen: " Greta", och det som jag blev mest imponerad av är det otroliga mod som denna unga flicka visade då hon för tre år sedan precis innan hon skulle börja på gymnasiet hemma i Sverige, endast tillsammans med sin far, och en man till korsade Atlanten eftersom hon vägrade ta flyget, i en segelbåt. Jag vill skicka en hyllning till denna modiga, unga flicka, som ensam tog upp kampen mot klimathotet och som tack vare sin starka personliga utstrålning, fick många tusentals följare världen över. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se filmen: " Greta"!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar