tisdag 26 januari 2021

Filmrecension: " The Twighlight Saga"/ Trailers från Twighlight- filmerna från Youtube/Författare: Stephanie Meyer/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag blev nyfiken på att veta mera om de kända filmerna: " The Twighlight Saga", av den Amerikanska författarinnan: Stephanie Meyer, som är baserade på hennes romaner.

Detta på grund av men inte bara för att jag just nu läser en mycket rolig och intressant akademisk kurs på distans med Linnèuniversitetet som finns både i Växjö och i Kalmar. Den heter: " Barn- och skräckfiktion".

Till denna distanskurs hörde ett helt stycke i den ena inlagda föreläsningen om " The Twighlight Saga", av: Stephanie Meyers och varför romanerna och filmerna har blivit en sådan alldeles otrolig succè.

" The Twighlight Saga" handlar som de flesta eller iallafall många kanske känner till om hur skolflickan Isabella Swan flyttar till en liten stad i USA där hennes far arbetar som polis. Isabella, eller Bella som hon allmänt kallas för, ska börja i stadens High- School.

På Bellas första dag i skolan blir hon bekant med den något annorlunda familjen Cullen. Bella blir särskilt förbryllad av den unge pojken, Edward Cullen. Edward Cullen är slående snygg men, iallafall som det tycks verka, avskyr blotta åsynen av Bella vid första ögonkastet. Detta visar sig synnerligen problematiskt då de till råga på allt är klasskamrater och har många lektioner tillsammans. 

Den mörka sanningen går sakta upp för Bella: Edward Cullen är en vampyr! Och ute efter att suga hennes blod. Men Bella blir samtidigt alltmer attraherad av Edward Cullen och mot bättre vetande så blir de så småningom hopplöst förälskade i varandra. 

I den artikeln som vi läste med utdrag från recensioner från världen över om " The Twighlight Saga" och varför den har fått så många fans, så fanns det särskilt ett begrepp som jag fastnade för. Det var begreppet: " Twighlight mammorna". Dessa Twighlight- mammor är tydligen en skara suspekta överåriga damer som mot bättre vetande, " dreglar" över den unge Mr. Pattinen som spelar vampyren Edward Cullen.

Jag erkänner mig tillhöra denna något suspekta skara överåriga läsare. Men absolut inte för att blotta åsynen av Pattinen får mig att dregla över honom. Nej, istället för att jag blir fascinerad som läsare och biobesökare vilket jag var för ett par år sedan, av själva sagan omkring Twighlight- serien av Stephanie Meyers. 

I brist på att inte kunna hyra dessa spektakulära tonårsromantiska kult- filmer så vill jag varmt rekommendera alla intresserad att surfa in på Youtube och se de trailers ur Twighlight- filmerna som finns där! Åtminstone finns somliga trailers utlagda på Youtube i skrivande stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar