onsdag 16 december 2020

Arkeologirecension: Jarlabanke, den rikaste Vikingen i Täby/ Rercension av: Marika Frykholm

 Jag tänkte berätta lite om en uppsats som jag skrev då jag läste en arkeologikurs på Stockholms universitet för flera år sedan som hette: " Stockholm före Stockholm. Jag tog inga högskolepoäng men det var absolut helt klart en av de mest intressanta högskolekurser jag någonsin har läst på universitetet.

Då det blev dags för sluttentamen tipsade min dåvarande kontaktperson mig om att " varför inte skriva om om Jarlabanke bro i Täby kommun"? Då uppgiften var att vi skulle redovisa om vikingalämningar i vår hembygd och för mig som är bosatt i Sotcksund i Danderyd passade ju Täby kommun väldigt bra.

Kortfattat om vikingamannen Jarlabanke, sin tids rikaste Viking i Täby kommun.

Jarlabanke var sin tids möjligen rikaste viking i Täby kommun. Han lät resa 6 runstenar, de var nog flera från början tror jag som heter: Jarlabanke bro. 

Jarlabanke hade en stenrik farmor. Farmodern hette Estrid. Farmodern står staty i huvudbiblioteket i Täby kommuns entrè i en glasmonter. Man kan åka dit och beskåda henne i huvdentrèn till huvudbiblioteket i Täby kommun.

Den stenrika farmodern Estrid hade sina egna planer för sin sonson Jarlabanke. Jarlabanke hade gjort en tjänsteflicka gravid som han ville gifta sig med. Det tillät inte farmor Estrid. Så Estrid gifte bort sin sonson med en rik grannflicka på en gård inärheten av hennes egen gård i Täby kommun.

Men då Jarlabankes första hustru några år senare dog kunde Jarlabanke äntligen gifta sig med sitt livs kärlek som han ju dessutom hade barn med. Farmodern Estrid hade under tiden blidkats och blev god vän med Jarlabankes andra hustru. 

Jag vill varmt rekommendera ett besök på huvudbiblioteket i Täby kommun för att beskåda Jarlabanke, sin tids rikaste viking i Täby kommun, farmor Estrid som finns att beskåda i en monter i entrèn till huvudbibliteket i Täby kommun!

1 kommentar: