onsdag 30 december 2020

En lättläst romanrecension: " I en förvandlad stad"/ Författare: Per- Anders Fogelström/ Bilder av: Kalle Berggren/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 jag har nu läst en lättläst version av: " I en förvandlad stad", av den välkände svenske författaren:  Per- Anders Fogelström. Här bearbetad av: Johan Wärkmäster. Med bilder av: KalleBerggren. Denna lättlästa roman är utgiven av: LL.  Bokförlaget.

Andra bearbetade titlar som är utgivna i " Mina drömmars stad serien", av: Per- Anders Fogelström, är följande: 

1. " Mina drömmars stad"; författare: Per- Anders Fogelström, Bearbetad av: Johan Wärkmäster, med bilder av: Kalle Berggren.

2. " Barn av sin stad", författare: Per- Anders Fogelström. Bearbetad av: Johan Wärkmäster. Med bilder av: Kalle Berggren.

3. " Minns du den stad"? Författare: Per- Anders Fogelström.. Bearbetad av: Johan Wärkmäster. Med bilder av: Kalle Berggren.


" I en förvandlad stad" är den sista delen av den välkände svenske författaren: Per- Anders Fogelströms serie: som tar sin början med romanen: " Mina drömmars stad" som handlar om hur 1800- tals pojken Hening Nilsson kommer till Stockholm från landsbygden för att söka arbete och en ny framtid i den stora stad som håller på att växa fram som kommer att bli till det Stockholm som vi har idag.

Detta är början på  historien om syskonen August, och Emilie och Olaf som dör ung i lungsot. August är den äldsta brodern som blir bortadopterad till de rika Bodins som inte själva har några egna barn och som sedan blir en framgångsrik byggmästare.

Emilie är den äldsta systern som aldrig gifter sig men som får ett rikt liv där hon får hjälpa många människor i sin närhet, både nära släktingar och vänner.

Jag tycker att " I en förvandlad stad", här bearbetad till en lättläst version ger en mycket spännande och livfull skildring av hur Stockholm växer fram till den stad som vi känner idag.

Och jag tycker samtidigt att alla människorna, de olika karaktärerna, i romanen: " I en förvandlad stad", är så fint och väl beskrivna i sina olika personligheter. Och även hur deras olika levnadsöden gestaltar sig allteftersom staden växer fram.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa den lättlästa, här bearbetade romanen: " I en förvandlad stad"!

Men jag vill samtidigt även för den som kan och är intresserad på det varmaste rekommendera den oförkortade versionen av Stockholmsserien: " Mina drömmars stad". Av den välkände författaren: Per Anders Fogelström. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar